Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Selasa, Januari 02, 2018

Tentang backlog penulisan dan usaha buku baru...

Saya harus melepaskan satu gerak rasa. Merujuk pada artikel Nabi Adam AS dan orang Melayu 60,000 tahun lalu - Bagaimanakah hubungan sebenarnya? dan Benua Tua Melayu - Betulkah ia sumber peradaban dunia? yang dipersembahkan siang hari Selasa 12 Disember 2017 beberapa jam sebelum mengorak langkah memulakan perjalanan jauh ke Thailand bersama keluarga. Ada diberitahu dalam artikel bahawa isi setiap buku harus ditambah daripada 304 menjadi 320 muka surat. Kembali dari perjalanan itu 23 Disember atau lebih tepat jam 1 pagi Ahad 24 Disember saya berehat buat beberapa hari sebelum memulakan kerja. Susulan tulisan penambahan yang hampir siap  petang Sabtu lalu 30 Disember saya telah membuat update berikut di Facebook . Biar disunting sedikit untuk perkongsian di blogspot...



BUKU-BUKU TENTANG MASA MENGHAMPIRI SAAT-SAAT AKHIR SEBELUM PERCETAKAN INSYAALLAH...

Salam semua. Merujuk pada beberapa update saya dahulu tentang 2 tajuk baru buku melibatkan pengiraan masa yang insyaallah boleh menjawab kenapa sains meletakkan manusia pertama serupa kita yang dipanggil Homo Sapiens sebagai mula wujud 209,000 tahun lalu sedangkan kira-kira berdasarkan kitab meletakkan Nabi Adam AS diturunkan ke muka bumi pada tahun 5872 Sebelum Masihi. Walaupun syarikat penerbitan Hijjaz Record Publishing (HRP) baru sahaja mengeluarkan buku ke-3 saya bersama mereka 2 minggu lalu merangkap buku ke-10 keseluruhan saya 2 tajuk berkenaan masa itu tetap mahu diterbitkan sendiri atas nama syarikat Wasilah Merah Silu Enterprise. Pagi tadi saya baru menerima quotation atau sebut harga untuk printing buku lalu sudah mendapat gambaran apa yang patut dilakukan seterusnya bagi menjayakan usaha. Di sini saya juga ingin memberitahu harga jualan senaskah buku akan diletakkan pada RM55 atas cadangan isteri.

Saiz agak besar, 6 inci lebar x 9 inci tinggi dengan 320 muka surat mengandungi pelbagai perkara dan perkongsian ilmu selain kiraan masa. Isinya boleh dibayangkan melalui artikel dengan pautan berikut :-



Buku 1  :  Nabi Adam AS dan orang Melayu 60,000 tahun lalu - Bagaimanakah hubungan sebenarnya? 


Buku 2 :  Benua Tua Melayu - Betulkah ia sumber peradaban dunia?




Dengan ini saya rasa bolehlah mula dibuka usaha untuk membuat pre-order atau tempahan awal. Saya belum ada masa dan gerak untuk membuat page khas untuk itu. Buat masa ini sila nyatakan minat untuk membeli pada RM55 senaskah, seeloknya buku 1 dan buku 2 sekali gus kerana isinya saling berkait dan membantu. Sila berikan maklum balas...


-------------


Susulan daripada update atas saya mula menerima beberapa pre-order atau tempahan awal.  Atas cadangan isteri saya pun membuka satu senarai atau list. Apabila mendapati maklum balas semakin memberangsangkan dengan ramai meminta agar diberikan nombor akaun bank untuk memasukkan duit sedangkan saya belum bersedia untuk menerimanya saya pun membuat update berikut lewat malam semalam...




TUNGGU SEDIKIT MASA LAGI UNTUK BUKA PAGE PRE-ORDER


Salam semua. Sudah ramai juga orang meminta saya untuk memberikan nombor akaun agar dapat dimasukkan duit untuk tempahan awal kedua-dua buku baru berkembar yang mahu dicetak sendiri insyaallah awal tahun ini. Biar diberitahu saya telah membuat keputusan untuk meringkaskan sedikit tajuk buku pertama menjadi "ADAM DAN MELAYU 60,000 TAHUN LALU - Menyelaraskan Pengetahuan Kitab" dengan Sains' sambil mengekalkan tajuk buku kedua "BENUA TUA MELAYU SUMBER PERADABAN DUNIA -- Menyelaraskan Sejarah Pergerakan Manusia Sejagat Berdasarkan Kitab Berbanding Sains". Kedua-dua buku kini dalam proses suntingan akhir setelah ditambah jumlah muka surat daripada 304 menjadi 320. Sambil itu saya telah meminta seorang kawan yang biasa dengan dunia buku membuat reka bentuk kulit kedua-dua buku.

Dalam keadaan ini susah saya hendak keep track nama pembeli dan duit siapa yang masuk jika diberikan nombor akaun sekarang. Adalah baik itu dilakukan setelah didirikan satu page khas untuk pre-order. Insyaallah ini akan dibuat sebaik sahaja mendapat reka bentuk kulit atau draf yang sesuai. Di sini biarkan diberikan teaser untuk kedua-dua buku :-



Buku 1 - Kajian DNA menunjukkan orang Melayu sudah menduduki Asia Tenggara seawal 60,000 tahun lalu. Maklumat daripada Al-Quran dan kitab pula menyatakan Nabi Adam turun ke muka bumi tak sampai 10,000 tahun lalu. Kalau begitu bagaimanakah orang Melayu boleh menjadi keturunan Nabi Adam? Atau apakah Melayu merupakan keturunan manusia lebih awal yang dikenali sebagai Adam sebelum Adam?


Buku 2 - Banyak kajian dari luar negara telah menegaskan bahawa di Alam Melayu ini pernah wujud satu benua besar yang menjadi punca ketamadunan dunia sejagat. Adakah ini bermakna Nabi Adam AS diturunkan dari syurga ke Alam Melayu? Buku ini cuba menyusun kembali duduk letak sejarah pergerakan manusia menurut zaman kehidupan 25 orang Nabi yang patut diketahui orang Islam. Apabila diselaraskan waktu antara turunnya baginda ke muka bumi menurut kitab berbanding munculnya manusia pertama Homo Sapiens seperti kita menurut sains hasil dan implikasinya amat memeranjatkan.



Sementara itu terus nyatakan minat melalui ruangan komen ya. Saya ambil daripada status sebelum ini. Sila copy paste dan tambah nama...


SENARAI MEREKA YANG BERMINAT UNTUK PRE-ORDER (2 TAJUK BUKU SEKALIGUS)


1. Buck Rahman = Mohd Bakeri Ab. Rahman - 013-9279566
2. Poksu May
3. Hasanuddin Yusof
4. Hasanuddin Md Isa 
5. Hasbullah Abdullah
6. R.A. Huzaifah
7.mohd Hazri 
8. Jeffri Shah Sahrin 0138535556
9.Muhammad Fiqri 0172788536
10. Muhamad Firdaus Razak 0126657941
11. Nazila Jaafar 
12.Ayob Tan h/p0102253250
13.rza Bobbydigital - Mohammad Yusrizal bin Mohd Uri 013-8367397
14. hailmy alghazali
15. Apis Hafiz 019-3393290
16. Noor Hayati Muhammad 0106590865
17. Zulkifli Yusof (FB: Zul Yusof)
18.rafidah ahmad
19.Mohd Rosli Ikhwan 
20.Tok Likong 0136248651
21. Hishamudin bin Mohamad Twontawi - 134961425
22. HAIRUL NIZAM BIN DAUD 0196261578
23. Muhd Huzaimi Razhi 
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
36. 
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.
61.
62.
63.
64.
65.
66. 
67.
68.
69.
70.


-------------


Tadi beberapa minit selepas masuk waktu Zohor saya menerima pre-order atau tempahan ke-40. Kebetulan ini berlaku selepas proses suntingan akhir sampai pada Bab 4 buku 1. Saya pun membuat update berikut di FB...




PETANDA BAIK BAGI BUKU BARU - DAH MASUK 40 PRE-ORDER

Alhamdulillah. Sukacita dimaklumkan jumlah pre-order untuk buku baru saya yang mahu diterbitkan sendiri secara berkembar dua buah buku pada harga RM55 setiap satu telah menerima pre-order atau tempahan ke-40 sejurus selepas masuk waktu Zohor tadi. Senarai pre-order yang baru dimulakan 2 hari lalu menarik banyak minat walaupun belum dibuka page rasmi pre-order kerana menunggu satu dua perkara lagi selesai tentang buku. Kebetulan ketika itu proses editting lapis akhir sudah masuk muka surat pertama Bab 4 buku satu. Dengan itu biar penambahan untuk senarai seterusnya disambung di ruangan komen status update ini ya. Sila copy, tambah nama dan paste pada komen sini...



SENARAI MEREKA YANG BERMINAT UNTUK PRE-ORDER (2 TAJUK BUKU SEKALIGUS)

1. Buck Rahman = Mohd Bakeri Ab. Rahman - 013-9279566
2. Poksu May
3. Hasanuddin Yusof
4. Hasanuddin Md Isa
5. Hasbullah Abdullah
6. R.A. Huzaifah
7.mohd Hazri
8. Jeffri Shah Sahrin 0138535556
9.Muhammad Fiqri 0172788536
10. Muhamad Firdaus Razak 0126657941
11. Nazila Jaafar
12.Ayob Tan h/p0102253250
13.rza Bobbydigital - Mohammad Yusrizal bin Mohd Uri 013-8367397
14. hailmy alghazali
15. Apis Hafiz 019-3393290
16. Noor Hayati Muhammad 0106590865
17. Zulkifli Yusof (FB: Zul Yusof)
18.rafidah ahmad
19.Mohd Rosli Ikhwan
20.Tok Likong 0136248651
21. Hishamudin bin Mohamad Twontawi - 134961425
22. HAIRUL NIZAM BIN DAUD 0196261578
23. Muhd Huzaimi Razhi
24. Awang Zuhud
25. Ahmad Ab Wahid
26. Azhar
27. Nur Salwani Zainuddin-01110834971
28. Azlan Shah Mustafa - 0192322842
29. Mohd Aswade Ali +965-94920317
30. MOHAMAD IKHWAN SHAFIQ BIN RUSHDAN ( FB : Ikhwan Shafiq ) 0189100680
31. Aidawati Dahari (0123996026)
32. Rosdan Abdul Manan (019 2861794)
33. SirNoordin Khalid
34. Jimio Zuraiman - 0166010484
35. Azhari Saari
36. Muhd Habil Mat Nor 0195150148
37. Siti Aminah
38. Shaharul Ezlan 0195505484
39. Nizam 0122513408
40. Mohammad Afkar 0192862499
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.
61.
62.
63.
64.
65.
66.
67.
68.
69.
70.



-------------


Saya pun menyambung proses penyuntingan. Sesekali keluar notis di bahagian kiri bawah skrin komputer riba apabila muncul komen atau maklum balas baru melibatkan saya di FB. Tiba-tiba didapati ada orang mengucapkan tahniah pada satu update tentang buku baru saya lain yang baru masuk ke pasaran bulan lepas. Buku adalah seperti dinyatakan dalam artikel Buku baru "Membela Syiar" sudah berada di pasaran. Update berkenaan dibuat apabila dapat menatapnya di kedai buku Rabu lalu.

Sebenarnya isteri yang buat kemudian tag saya. Teksnya mudah : "Empunya diri baru berkesempatan tengok buku sendiri.". Ini gambar yang isteri ambil lalu letak di FB beliau...


Melihat gambar berserta komen timbul rasa gembira bercampur sayu. Gembira kerana satu lagi buku saya telah keluar setelah lama menunggu lalu saya dapat menatapnya. Sedih kerana saya sendiri belum memiliki walau senaskah. Sebabnya membuat saya mula menaip untuk meluahkan rasa dalam satu status baru di FB.

Masuk perenggan ke-5 saya rasa lebih baik ia dikongsikan di blogspot kemudian baru attach atau pautkan ke FB. Ini yang membawa untuk menulis artikel ini.. Berikut adalah luahan rasa tersebut...


TENTANG BACKLOG PENULISAN YANG MENGGANGGU KETENTERAMAN JIWA 

Mungkin ada yang tertanya-tanya kenapa saya sibuk hendak mengeluarkan 2 lagi buku baru malah mahu menerbitkannya sendiri. Walhal baru bulan lepas buku saya yang ke-10 masuk ke pasaran merangkap buku ke-3 bersama Hijjaz Publishing Records (HRP). Ceritanya begini. Sebenarnya saya 'hutang' banyak penulisan sejak tahun 2012.  

Saya ada satu projek buku tentang Melaka yang dimulakan awal tahun itu tetapi terbengkalai sejak akhir tahun tersebut. Demi untuk mendapatkan kembali rentak penulisan saya anjurkan acara pertama HIKMAH (Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman). Asalnya untuk hilangkan mental block. Tengok-tengok dah 'melarat' jadi 20 event di merata Semenanjung Malaysia termasuk 2 kali ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).

Di celah-celah itu iaitu pada awal tahun 2015 saya telah dihubungi HRP untuk kerjasama penulisan buku baru. Saya telah menjanjikan 2 tajuk baru, satu tentang Perak satu tentang Melaka (tak sama dengan projek buku Melaka tahun 2012) dahulu. Sebelum itu iaitu pada penghujung tahun 2014 pula saya diajak oleh pakar akademik terkemuka, Dato Dr (Prof) Othman Yatim untuk menulis satu buku baru tentang Beruas. Ini berikutan saya merancang untuk mengadakan acara ke-15 HIKMAH di Beruas. Beliau mahu saya bersama memanjangkan kajian yang pernah beliau buat bersama seorang pakar akademik senior iaitu Profesor Emeritus Dato' Dr Nik Hassan Shuhaimi dalam buku "Beruas Kerajaan Kuno di Perak".

Itu cerita dahulu. Kemudian saya diminta agar bergerak sendiri, mungkin kerana kesalahan tmendedahkan beberapa bahan yang beliau serahkan kepada saya menjadi tatapan umum. Apa pun saya rasa cuma akan menangani subjek Beruas selepas selesai menyajikan manuskrip lengkap buku tentang Perak diikuti Melaka untuk HRP. Tengok-tengok asyik sangkut aje penulisan.

Nasib baik HRP  telah bersetuju untuk menerbitkan kembali siri trilogi novel “Berpetualang ke Aceh”. Itu yang nampak macam produktif sehingga sudah keluar 3 buku bersama mereka, pertama pada September 2015,  kedua pada Mei 2016, ketiga pada Disember 2017 baru ini. Tapi itu adalah pengembangan daripada siri trilogi asal novel travelog sejarah "Berpetualang ke Aceh" yang saya terbitkan sendiri 2006-2007. Ia adalah pemecahan setiap buku asal menjadi 2 buku baru. Ditambah banyak maklumat sokongan, peta dan gambar-gambar berwarna-warni ini membentuk 6 buku dalam siri baru "Pengembaraan Merah Silu" terbitan HRP.

Daripada segi itu ia adalah persembahan baru yang segar boleh menarik ramai pembaca baru berbanding buku asal hitam putih yang sangat padat teks. Namun ia masih cerita yang sama sedangkan saya harus menghasilkan buku atau tajuk-tajuk yang betul-betul baru untuk HRP.. Itu yang disebut pada perenggan atas saya 'berhutang' 2 tajuk baru, satu tentang Perak, satu tentang Melaka. Tetapi penulisannya asyik tersangkut pula. Sebaliknya saya mendapat kelancaran menulis tajuk lain tentang masa lalu timbullah penulisan seperti ditunjukkan dalam artikel Nabi Adam AS dan orang Melayu 60,000 tahun lalu - Bagaimanakah hubungan sebenarnya? dan Benua Tua Melayu - Betulkah ia sumber peradaban dunia? .

Sebetulnya buku tentang Nabi Adam dan orang Melayu itu pernah saya suakan manuskrip pertama siapnya awal tahun 2016 kepada HRP. Tetapi setelah menunggu lama terasa mereka seperti tidak berminat lalu saya menajamkan lagi isi malah memanjangkannya menjadi satu lagi buku dengan niat untuk menerbitkan sendiri... agar apa yang ditonjolkan mendapat perhatian golongan akademik dan agamawan untuk membincangkannya bersama. Oleh kerana dalam tempoh masa sejak itu sehingga sekarang saya belum dapat menyiapkan buku tentang Perak seperti dijanjikan kepada HRP saya pun jadi malu untuk berhubung dengan mereka. Hinggakan keluar buku ketiga saya pun tak tahu seperti dinyatakan dalam artikel Buku baru "Membela Syiar" sudah berada di pasaran. Sampai nak minta beberapa naskah percuma yang merupakan hak saya sebagai penulis pun tak sanggup. Itu yang belum memiliki naskah sampailah kini.

Adapun buku tentang Perak itu bukan tak gerak langsung. Cuma lambat sangat alirannya seolah-olah ada halangan batin mengganggu takut saya mendedahkan perkara-perkara yang boleh mengancam kepentingan pihak tertentu. Buat masa ini saya merasakan cuma dapat menyambung kembali penulisan tentang Perak setelah dua buku baru melibatkan masa itu sekurang-kurangnya selamat masuk ke kilang cetak. Apa pun terasa begitu banyak backlog perlu diselesaikan sebelum betul-betul dapat merasa lega, Selesai hal dua buku tentang masa, harus siap satu buku tentang Perak diikuti tentang Melaka untuk HRP. Kemudian baru buku tentang Beruas diikuti projek awal tahun 2012. Di celah-celah itu saya juga harus meneruskan penulisan di blogspots termasuk perkongsian tentang perjalanan ke Thailand 12-23 Disember.

Sebetulnya sejak tahun lepas saya merasakan seperti tidak dapat melihat masa hadapan langsung selagi tidak siap kerja-kerja penulisan yang tertunda . Dicampur pelbagai gelagat manusia tak tahu  diuntung ini yang membawa saya untuk membuat keputusan menghentikan apa-apa penganjuran acara HIKMAH setelah berlangsung acara ke-20 di Aceh 19 Mac 2017. Saya harus menyelesaikan penulisan yang tertunda sebelum dapat berfikir dengan jelas hal-hal lain yang perlu dilakukan selain buku. Berbanding semua ini 3 buku lagi bawah siri baru "Pengembaraan Merah Silu" untuk melengkapkan 6 buku hasil pengembangan siri trilogi asal "Berpetualang ke Aceh" terasa agak mudah, boleh dilakukan bila-bila masa yang dikehendaki, Cukup luahan rasa...



1 ulasan:

Encik H berkata...

Salam Tuan MS,

Saya berminat utk preorder kedua-dua buku tersebut.

Mie Yukimura 0189155603