Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Rabu, Mei 04, 2016

Ke Pesta Buku KL di Serdang untuk menjernihkan hal buku yang dituduh berunsur Syiah

Salam semua. Malam ini masuklah tarikh 27 Rejab, malam Isra' dan Mikhraj. Semoga dengan berkat malam yang pernah menyaksikan Nabi Muhammad SAW dibawa dari Mekah ke Baitul Muqaddis kemudian diangkat ke langit lebih 1,400 tahun yang lampau akan timbul sesuatu hikmah yang baik daripada apa yang berlaku baru-baru ini. Dengan itu, artikel Tentang Pesta Buku KL 2016 dan cabaran ke atas penulisan buku yang dibuat semalam pun dirujuk. Cerita ini boleh dikira bersambung daripada artikel itu...


Sudah disebut dalam artikel itu bahawa bermula Rabu 4 Mei saya bercadang untuk menghadiri Pesta Buku KL 2016 yang julung-julung kali diadakan di MAEPS, Serdang. Tengah hari tadi saya pun bergegas ke sana bersama isteri. Inilah kali pertama kami bertandang ke tempat ini.


Peliknya kawasan sekitar kelihatan kosong, seperti tiada apa-apa berlaku...





Bila dah sampai ke kawasan antara dewan baru kelihatan aktiviti.






Rupa-rupanya kami masuk melalui jalan belakang. Dah meninjau ke luar dewan baru ternampak kawasan hadapan di mana orang ramai masuk berduyun-duyun.


Baru kelihatan ada suasana pesta. Nampaknya lokasi baru Pesta Buku KL ini boleh tahan walaupun kedudukannya jauh daripada laluan biasa orang ramai, tidak seperti lokasi terdahulu di PWTC yang terletak di tengah bandar raya KL...



Saya difahamkan ada 3 atau 4 dewan digunakan untuk pesta, Mari kita masuk ke dewan utama dan terbesar.





Sambil melihat ke dalam bolehlah diceritakan hal buku pertama saya bersama Hijjaz Records Publishing (HRP) yang baru-baru ini dituduh pihak KDN sebagai berunsur Syiah. Akibatnya HRP disarankan agar memberhentikan jualan lalu sesi bedah buku yang dijadualkan akan berlangsung pagi Jumaat 6 Mei harus dibatalkan. Sebelum ke sini, saya dan isteri telah terlebih dahulu bertandang ke pejabat HRP untuk bertemu dengan pengurus besar. Kami cuba meminta beliau agar meneruskan sesi bedah buku. Cadangan kami, kalau KDN tetap bertegas buku yang bertajuk "Mencari Diri dan Erti" itu tidak boleh dibincangkan maka kita tukar sahaja tajuk. Tak perlu bincang tentang buku tersebut tetapi bincang tentang Siri Pengembaraan Merah Silu secara keseluruhan...

Opps. Ketika menulis ayat ini dah masuk jam 9 malam. Saya kena berhenti sebentar untuk menonton episod ke-9 Akademi Silat Pendekar Muda di TV Alhijrah ya... :]


OK. Sambung balik cerita...


Pengurus besar HRP menjawab mereka perlu menonjolkan buku. Pada ketika ini cuma satu sahaja buku saya sudah keluar bersama mereka. Oleh itu tidak dapatlah diteruskan sesi bedah buku kerana KDN sudah melarang tajuk itu daripada diangkat dalam sesi. Saya pun menyahut, kalau begitu biar saya cuba jumpa orang KDN di lokasi pesta buku. Semoga keadaan dapat dijernihkan dengan penerangan yang pada saya cukup mudah. Bahawa apa yang dikatakan sebagai unsur-unsur Syiah dalam buku saya itu sekadar penerangan dalam bentuk dialog untuk menjelaskan pelbagai bentuk mazhab Syiah yang wujud agar konflik Sunni-Syiah yang dikatakan pernah melanda kesultanan Perlak di Aceh lebih 1,000 tahun lalu dapat difahami dalam konteks yang lebih adil dan saksama. 


Saya pun disarankan agar bertemu dengan seorang petugas HRP yang bertanggungjawab ke atas keseluruhan gerai mereka di pesta buku. Mintak petugas itu membawa saya berjumpa dengan pegawai KDN. Kalau perkara dapat dijernihkan lalu KDN memberikan kebenaran, insyaallah boleh diteruskan sesi bedah buku, kata pengurus.



Saya dan isteri pun pergi ke lokasi membawa harapan tersebut. Sampai di luar dewan terserempak pula dengan saudara Sayed Munawar yang merupakan seorang personaliti televisyen, Beliau yang juga menerajui Perbadanan Kota Buku, satu badan berkaitan kerajaan yang ditugaskan untuk mempromosi dan memajukan industri buku negara sudah lama saya dan isteri kenali. Untuk pengetahuan beliau pernah menemuramah saya untuk program Resensi dalam Selamat Pagi Malaysia siaran tv RTM ketika siri trilogi  novel "Berpetualang ke Aceh" yang diterbitkan tahun 2006-2007 baru bertapak hampir 10 tahun lalu. Lihat artikel lama Mengenang ulasan siri buku "Berpetualang ke Aceh" dalam program Resensi, Selamat Pagi Malaysia di RTM1 penghujung 2007...


Apabila HRP bersetuju untuk menerbitkan kembali siri ini dalam bentuk baru yang dikembangkan menjadi 6 buku dalam Siri Pengembaraan Merah Silu lalu terbitlah buku pertama siri pada bulan September 2015, Sayed juga yang menemuramah saya tentang buku untuk program sama. Lihat Wawancara siaran langsung "Mencari Diri dan Erti" di TV1.  Maka beliau sudah sedia tahu akan keadaan buku yang baru beberapa hari mendapat teguran KDN sehingga mengganggu rancangan untuk mengadakan bedah buku. Kebetulan ketika itu juga seorang pegawai tinggi pihak pengurusan pesta berada dekar situ, Sayed memperkenalkannya sebagai bos MOAB ke apa, saya tak berapa dengar tapi nampaknya merujuk kepada suatu badan pengajuran majlis. Oleh kerana dia harus bergegas untuk satu mesyuarat saya dan isteri ditinggalkan bersama hamba Allah tersebut.



Pegawai itu juga sudah sedia maklum akan hal buku saya yang didakwa berunsur Syiah itu. Katanya menjadi prosedur mereka, setiap buku yang mahu dibincangkan dalam sesi bedah buku harus diteliti oleh KDN sebelum diberikan pelepasan untuk meneruskan acara. Katanya lagi pihak Hijjaz telah menghantar buku lewat, sebab itu baru mendapat teguran. Kalau dihantar awal tentu perkara boleh diselesaikan dengan menghantar surat menerangkan hal kepada KDN. 

Apapun dia menambah bahawa nasib buku tersebut kini berada dalam tangan JAKIM (Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) untuk menilai.. KDN akan menurut keputusan JAKIM. Jadi kalau saya atau pihak HRP dapat berjumpa dengan pihak JAKIM lalu hal ini dijernihkan pun ia akan memakan masa. Yang pasti, ia takkan dapat diselesaikan sebelum Jumaat 6 Mei, tarikh sesi bedah buku dijadualkan. Maka itu buku itu langsung tidak boleh dibincangkan kepada umum di pesta buku, jadi bagaimana mahu dibuat bedah buku?


Mendengar ini saya pun bertanya. Apa kata kalau slot bedah buku itu digantikan dengan perbincangan umum mengenai penulisan buku? Oleh kerana saya dijangka akan menulis banyak lagi buku untuk HRP terutama atas nama Siri Pengembaraan Merah Silu, maka boleh sahaja kita berbincang banyak perkara lagi. Yang penting, saya ada peluang untuk menjelaskan pendirian saya kepada umum walau tanpa menyebut hal buku "Mencari Diri dan Erti" sekalipun. Saya sudah nampak caranya kerana saya bukan baru menulis satu dua buku. Saya ada banyak lagi pengalaman, kajian dan penemuan yang boleh dikongsikan jika perlu. Pegawai itu kata tiada masalah. Bila dah ambil slot kita boleh aje bercerita apa yang kita mahu. Tak semestinya tentang buku, apa lagi berkenaan buku yang mendapat teguran KDN.



Pegawai itu pun menghubungi petugas yang bertanggungjawab terhadap slot penggunaan pentas utama iaitu lokasi khas untuk bedah buku dan lain-lain promosi, Kelihatan di atas jadual slot/program untuk pentas tersebut sepanjang Pesta Buku KL 2016 berlangsung 29 April hingga 9 Mei. Terus saya mendapat jawaban bahawa pihak HRP sendiri telah membatalkan sesi sebaik sahaja mendapat teguran KDN. Pihak pengurusan pesta akan memulangkan wang yang dibayar untuk slot.

Tapi pegawai itu juga menyatakan kalau saya dapat meyakinkan HRP untuk mendapatkan kembali slot tersebut maka acara pun boleh diteruskan atas nama perbincangan umum buku atau penulisan yang sudah saya cadangkan. Itupun kalau slot tersebut belum diberikan kepada pihak lain. Dengan itu saya pun menghubungi pengurus besar HRP untuk menyatakan perkara. Selagi hal ini boleh diusahakan, saya akan tetap mencuba.


Dipendekkan cerita, sesi bedah buku saya tetap tidak dapat diadakan. Pengurus besar sudah tawar hati untuk menghubungi pihak pesta buku mahupun KDN. Mendengar ini saya rasa tak perlulah dipanjangkan lagi perkara. Saya pun sudah bersedia untuk menerima pembatalan acara, akur akan hak penerbit yang harus memikirkan hal dan kepentingan jangka panjang. 

Sekarang yang diperlukan adalah menjernihkan perkara dengan JAKIM dan HRP sedia untuk melakukan ini. Di atas adalah bahagian pada poster slot acara menunjukkan bahawa sesi bedah buku saya telah diwar-warkan kepada umum oleh pihak pengurusan pesta buku itu sendiri. HRP ada memberitahu mereka tidak terlewat menyerahkan buku kepada pihak pesta untuk dinilai. Terasa seperti ada yang tak kena, ada gangguan daripada pihak tertentu untuk menggagalkan acara malah memburukkan reputasi saya dengan cara mengaitkan diri ini dengan Syiah...


Keadaan ruang letak kereta di hadapan kompleks MAEPS dilihat dari dalam dewan berdekatan. Nampak cukup meriah, tidak seperti di ruang belakang tempat saya masuk bersama isteri. Terus terang cakap apabila sampai ke rumah timbul rasa sedih dan kecewa sehingga saya merasakan tidak mahu lagi ke pesta buku ini walaupun masih berbaki lagi beberapa hari. Tempat ini pun bukannya dekat, lebih 70 km dari rumah saya. Buat apa berpenat-lelah lagi datang pada kala buku saya sedang dituduh berunsur Syiah dan sesi bedah buku telah dibatalkan?



Gambar ketika menuju ke kereta. Dah sampai sini baru terfikir saya tiada gambar sendiri untuk pesta ini. Tapi ada le beberapa orang meminta untuk bergambar sama ketika berada di dalam dewan. Itu semua direkodkan dalam kamera atau telefon bimbit mereka...

Tadi ketika menonton program Akademi Silat Pendekar Muda yang ditayangkan setiap hari Rabu malam Khamis jam 9-10.30 tiba-tiba saya mendapat sedikit kesegaran. Terus terfikir, apa salahnya bertandang lagi ke pesta buku pada hari Ahad ini 8 Mei?  Apa salahnya membantu menyerikan gerai HRP walaupun buku saya telah mendapat teguran KDN lalu berada di bawah perhatian dan pengawasan mereka? Lagipun memang saya ada diundang untuk menghadiri sesi bedah buku bersama seorang lagi penulis HRP yang dijadualkan berlangsung jam 10-11 kalau tak pun 11-12.

Dengan itu, insyaallah saya akan berada di sana sepanjang hari Ahad ini. Silalah datang ke gerai HRP, Cari kami  di gerai bernombor 2019-2020, Dewan A2, MAEPS. Mudah aje. Masuk melalui pintu dewan seperti yang tertera dalam gambar ke-9 artikel ini. Jalan terus ke hadapan sampai ke gerai terakhir pada arah itu, belok kiri dan terus berjalan sampai ke hujung. Gerai HRP harus kelihatan ke kiri. Meh. Jumpa kita di sana.. :]



2 ulasan:

Tun Farul Azri Tun Haji Saleh berkata...

Teringat masa hang dok pulun menulis dulu-dulu masa siri "Berpetualang Ke Aceh" dengan laptop usang diusung ke hulu ke hilir.. Sampai ke Kuala Kelawang.. Malam-malam kita dok bedah buku hang kat Ampang.. Masa takde publisher, segala benda DIY, itu laa zaman paling best.. Takde KDN takde apa.. Hahaha.. Apa-apa pun, jangan berhenti sahabat.. Teruskan melangkah macam biasa.. Aku tahu hang kuat! ;-)

Radzi Sapiee berkata...

Insyaallah. Aku on aje. Terus berjalan ke hadapan. Cuma sebagai manusia biasa, sesekali semangat aku terganggu atau jiwa dan badan terasa penat, lelah. Tapi dah takdirnya begitu, Ikut aje le gerak... :]