Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Isnin, April 27, 2015

Pesta buku bersama Hijjaz dan Duta Arab Saudi

Salam semua. Pada penghujung artikel Daripada Cheng Ho ke pesta buku - Rumi dan projek penulisan baru ada disebut tentang penglibatan saya bersama syarikat penerbitan buku Hijjaz Publishing yang muncul sekembalinya saya daripada perjalanan ke-7 ke Aceh awal Februari. Seperti disebut pada perenggan terakhirnya saya pun ke PWTC untuk menghantar buku ke gerai Hijjaz lalu sampai sekitar 3 petang. Tengok-tengok dah ada beberapa orang menunggu untuk berjumpa. Mereka mendapat tahu saya akan berada di sana melalui artikel yang turut dikongsikan di Face Book...


Adapun selepas meletakkan buku saya keluar beberapa lama kerana isteri dan anak-anak menunggu dalam kereta. Selepas mendapatkan tempat parkir yang sesuai baru kembali ke gerai Hijjaz. Mula-mula setakat berbual dengan orang yang mahu berjumpa, rata-rata mereka sudah lama membaca siri trilogi "Berpetualang ke Aceh" tulisan saya yang diterbitkan 2006-2007. Kemudian saya fikir mahu duduk diam sahaja sambil menyiapkan beberapa kerja menggunakan laptop yang dibawa bersama. Tengok-tengok tak lama saya boleh duduk diam dalam dunia pemikiran sendiri. Ada aje kenalan lama dan baru juga mereka yang tak pernah kenal tetapi tertarik dengan buku ingin berbual bercerita tentang sejarah dan sebagainya.

Ketika gambar atas diambil saya sudah hampir 2 jam berada di gerai. Tak terfikir pun nak mengambil gambar lagi kerana ketika itu saya fikir apa yang terpapar dalam artikel Daripada Cheng Ho ke pesta buku - Rumi dan projek penulisan baru sudah cukup untuk menerangkan keadaan juga penglibatan saya dalam Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpu 2015. Apabila orang dah mengajak bergambar baru terfikir elok juga ambil sekeping dua untuk menunjukkan saya sudah meletakkan buku di gerai Hijjaz. Kelihatan di bawah anak-anak saya seronok bermain di sekitar...







Jam 6.30 selepas menunaikan solat Asar di surau berdekatan lalu menuju kembali ke gerai melalui laluan hadapan saya ditegur pula oleh seorang wanita yang memperkenalkan diri sebagai seorang pembaca setia blogspot ini yang sesekali ada menghubungi di FB. Beliau pun memberitahu ada bertanya lebih lanjut tentang Pulau Chermin di Brunei tapi saya tak jawab. Sejak itu beliau menyimpan hajat untuk bertemu secara bersemuka lalu melanjutkan persoalan.

Bukan saya tak nak jawab di FB tapi kadangkala terlalu sibuk. Bila menjawab saya cuba sebaik mungkin untuk menyelesaikan persoalan setiap orang sedangkan sering berlaku ramai orang meminta penerangan daripada saya sekaligus pada ketika kepala saya pula sedang sarat memikirkan hal lain. Tak mengapa, Allah dah temukan di pesta buku. Saya pun mengajak datang ke gerai supaya boleh berbual lebih lama. Alang-alang dah sampai ajak le bergambar kerana ketika itu baru terfikir belum memiliki gambar menunjukkan kedudukan buku-buku saya di gerai Hijjaz.

Alhamdulillah mereka cukup baik untuk membiarkan saya menggunaka satu sudut yang strategik. Ada ruang di belakang yang mana kita malah boleh berbaring juga bersolat. Ada juga beberapa orang kawan datang melepak. Isteri pun seronok melayan kawan-kawan juga orang yang baru berkenalan sementara anak-anak seronok bermain-main apa lagi, kebetulan ada gerai berdekatan menjual permainan minda yang terbuka kepada orang ramai.



Gambar ini pula diambil hampir jam 9 malam. Ketika itu rata-rata orang sedang bersiap untuk menutup gerai masing-masing. Ketika berjalan ke luar, saya dan keluarga terdenga orang menyanyi diiringi alatan musik, macam orang jamming daripada salah satu bilik kecil pameran. Kami pun masuk ke dalam, tengok ada banyak mainan lalu bagilah anak-anak peluang untuk bermain lagi sambil kami sendiri seronok dan lucu mendengar orang dewasa melalak. Salah seorang pengendali gerai meminta untuk bergambar bersama. Memang ramai orang bergambar bersama saya semalam, cuma sedikit sahaja yang dikongsikan itupun untuk melancarkan cerita. Rasanya ini gambar yang paling lengkap menunjukkan bagaimana saya berpakaian hari itu. Lain-lain saya nampak separuh badan.


Oh. Semasa masih berada di gerai Hijjaz berlaku sesuatu yang terasa agak lucu. Tiba-tiba saya dikerumuni ramai Pak Arab dan mereka bukan orang sembarangan.


Kelihatan dalam gambar saya sedang berbual dengan Duta Arab Saudi.


Di celah-celah itu pula saya berbual dengan cultural attache atau pegawai kebudayaan mereka.


Saya turut diperkenalkan dengan beberapa orang pegawai atasan kerajaan Arab Saudi, ada yang menjaga hal ehwal pelajar mereka di Malaysia ada pula beberapa orang Sheikh yang nampaknya menjaga bab agama.


Kelihatan seorang yang berpakaian tradisional Arab bertanya kepada saya tentang adab memakai keris. Beliau mahu tahu apa maksudnya kalau hulu keris menghadap ke luar dan sebagainya. 



Tu dia. Tiba-tiba saya jadi semacam duta Alam Melayu untuk menerangkan budaya lama pegangan kita. Walhal ilmu saya dalam hal ini sangatlah cetek dan saya memberitahu begitu kepada mereka.



Apapun saya cuma menjawab setakat yang boleh. Alangkah eloknya jika ada kawan busana/aktivis kebudayaan Melayu/ geng silat yang lebih arif untuk menerangkan lebih lanjut. Pada acara seperti pesta buku inilah kita berpeluang untuk memperkenalkan segala macam aktiviti kita dengan lebih lanjut. Di sini ada khalayak yang lebih luas, bukan setakat muka-muka sama dalam dunia persilatan, kebudayaan dan sewaktu dengannya.


Sungguh, sampai kini pun saya merasa lucu memikirkan hal ini. Apa yang berlaku sebenarnya adalah saya sedang seronok berjalan-jalan kaki ayam atas carpet dalam dewan yang terasa begitu selesa dalam Dewan Tun Hussein, lalulah di hadapn gerai yang  mempromosi Arab Saudi. Tiba-tiba seronok anggota datang mengajak ke gerai bertemu dengan orang-orang penting mereka termasuk duta yang kebetulan sedang datang berziarah ketika itu. Mereka tertarik dengan pakaian saya itu je. Tu yang saya dikerumuni dan ditanya macam-macam.

Ah. Apabila difikirkan balik macam ada petunjuk dan makna di sebalik apa yang berlaku. Disebabkan saya menghantar buku kepada Hijjaz maka orang penting Arab Saudi menjadi minat untuk bertanya tentang cara lama orang Melayu. Nampak tak perhubungannya? Hijjaz - Arab Saudi-Melayu. Bukankah Hijjaz itu merujuk pada wilayah Arab yang mengandungi kota suci Mekah dan Madinah? Negara Arab Saudi pula timbul setelah pemerintah  ke atas Hijjaz diambil alih oleh keluarga Saudi. Daripada wilayah Hijjaz itu ramai juga keturunan Nabi Muhammad SAW membawa diri ke Alam Melayu, ada malah menjadi raja contohnya Sharif Ali, bekas Sharif atau raja Mekah yang menjadi Sultan Brunei. Nampaknya memang ada suatu yang tersirat tentang apa yang berlaku. Semoga ia membawa kebaikan kepada semua...

Di sini saya ingin memberitahu. Pada awalnya saya fikir cukuplah menghantar buku ke Hijjaz kemudian biar mereka mengendalikannya. Saya cuma tunjuk muka semalam, kemudian hujung minggu baru datang lagi. Tetapi saya dapati tempatnya begitu selesa, boleh juga membuat kerja kecuali apabila perlu melayan orang atau kawan-kawan bertandang. Dan malamnya ketika meninggalkan dewan terjumpa pula kawan lama dari Muar yang dikenali sejak kami masih di tadika lagi, 40 tahun wooo dah kenal tu! Kebetulan kawan itu seorang Sayyid. Kami panggil dia Arab. Baru saya tahu dia mengendalikan gerai cuma 30-40 meter sahaja daripada gerai Hijjaz. Semua ini memberitahu bahawa saya harus meluangkan lebih banyak masa di sana dalam tempoh pesta buku ini berlangsung 24 April hingga 3 Mei.

Oleh itu biar dinyatakan, pada sesiapa yang ingin berjumpa saya dalam waktu terdekat, bolehlah menjenguk ke gerai Hijjaz hari Selasa, Khamis, Jumaat dan Ahad bermula jam 3 petang gitu. Hari ini tak dapat kerana ada beberapa kerja perlu diselesaikan, Rabu nak ke Tanjung Malim ada seminar Panglima Awang, Sabtu ada kerja kahwin di kampung isteri. Insyaallah jumpa kita... :]




Tiada ulasan: